Redigera Schema, Kursplan, Litteraturlista & Kontakt

Tillbaka till alla guider för Administratörer

 

Redigera Schema, Kursplan och Litteraturlista

Om sidan för schema, kursplan eller litteraturlista inte finns

Redigera sidan för Kontakt

Kontrollera och ändra länkar från startsida 


Viktigt information innan du börjar

Det är viktigt att du aldrig raderar de automatskapade sidorna Schema, Kursplan och Litteraturlista. Du måste ha originalsidan vid arkivering. Du får heller inte byta namn på dessa sidor. Om du vill skapa nya sidor men egna namn för scheman, kursplaner och litteraturlistor är det ok att göra i kursrummet, låt då de automatskapade sidorna ligga opublicerade i kursrummet och arbeta vidare med sidor som skapar tydlighet för studenten. 

Vid arkivering måste du dock se till att alla scheman, kursplaner och litteraturlistor som funnit i kurserna kopieras över till de automatskapade originalsidorna så att arkiveringen blir korrekt. 


Kurser som skapas under de olika instruktionerna får en särskild mall på sig. Den mallen har en startsida som har utseende likt sh.se. Här finns det länkar kopplade till den specifika kursen; schema, kursplan, litteraturlista och kontakt. Det går finns också en engelsk motsvarighet.

Startsidan bör redigeras sparsamt, istället kan sidorna som startsidan länkar till redigeras. 


Redigera sidan för Schema, Kursplan och Litteraturlista

Exempel: redigera schemalänk samt vilket schema som visas på sidan. Om du vill bädda in ett annat schema måste du först skapa upp en ny länk till det schema du ska visa. Använd alltid denna länk för att skapa upp ett schema som ska visas i Studiewebben: https://cloud.timeedit.net/sh/web/prelschema/ri1Q9.html Länkar till en extern sida..

 

I studiewebben, klicka dig in på sidan för schemat. Klicka på Redigera

 

Denna sida har både en vanlig länk och en s.k. iframe som förhandsgranskar sidan (det inbäddade schemat), bägge behöver redigeras om du vill ändra så att det stämmer.

För att ändra vilket schema som visas som inbäddat på sidan > Klicka på symbolen för HTML-redigering.

Byt ut länkarna i de bägge attributen href och src till den länk du vill ha. Klicka sedan på Spara. Kontrollera så att sidan blev rätt.

Obs: det är bra att redigera både den svenska och engelska sidans länkar. För att nå den andra länken, gå till startsidan och byt språk. Klicka sedan på motsvarande sida och byt länkarna.


Om sidan Schema, Kursplan & Litteraturlista inte finns i kursrummet

Kursrum som skapas per automatik

I kursrum som skapas per automatik skapas det alltid upp sidor för schema, kursplan och litteraturlista. Dessa sidor är originalsidor i kursrummet och är mycket viktiga vid arkivering. Om dessa sidor inte finns i ett kursrum kan det bero på fel när kursrummet skapades alternativt att sidan har blivit raderad. Du ser att sidan inte finns i kursrummet genom att klicka på länkarna på startsidan. Om sidan inte finns erbjuder systemet att skapa upp sidan. I automatskapade kursrum ska du inte skapa upp en ny sida för schema, kursplan och litteraturlista. 

Steg 1: kontrollera om sidan är raderad

Du kan kontrollera om sidan är raderad genom att titta i kursrummets papperskorg. Denna guide visar hur du hittar papperskorgen. Återställ sidan och fortsätt arbeta i den. 

Steg 2: skriv till supporten

Om sidan inte finns i kursrummet och inte heller i papperskorgen har det blivit fel när kursrummet skapades. Kontakta studiewebben@sh.se och informera om att sidan/sidorna saknas. Supporten kommer att skapa upp nya sidor i kursrummet. 

Kursrum som skapats manuellt

I kursrum som skapas upp manuellt finns inte sidor för schema, kursplan & litteraturlista. Du måste skapa upp dessa sidor själv. När du skapar upp sidor manuellt är det viktigt att använder sidnamn: Schema, Kursplan & Litteraturlista för att arkivering ska fungera. Är det ett kursrum där fler kurser är sammanslaget är det lockande att använda plural vid skapande av sidor. Om du vill ha en sida som hete tex Litteraturlistor kan du skapa upp denna, men när kursen ska arkiveras måste du skapa upp en ny sida som heter Litteraturlista och föra in all information på denna sida för att arkiveringen ska bli korrekt. 


Bädda in ett schema för fler kurser på sidan Schema

Börja med att skapa upp ditt schema via denna länk: https://cloud.timeedit.net/sh/web/prelschema/ri1Q9.html Länkar till en extern sida..

Steg 1: Kopiera nedanstående html sträng:

<p><a href="" target="blank">&Ouml;ppna schema i ny flik</a><a></a></p>
<p title="embedded content"><iframe style="overflow: hidden;" src="" width="960" height="3200" data-mce-fragment="1"></iframe></p>

Steg 2:  Öppna sidan (se text ovan) som ska visa schemat > klicka på html symbolen (</> ) till höger nedanför skrivfältet > klistra in den kopierade textsträngen . Det kommer att se lite konstigt ut nu men strunta i det för tillfället det kommer att bli rätt.

Steg 3: I ett nytt webbfönster, gå till TimeEdit (via länkn ovan) > skapa det schema du vill bädda in >  kopiera hela textraden i adressfältet > gå tillbaka till sidan där du klistrade in html strängen > klistra in TimeEdit länken mellan de röda citationstecknen. Notera att det finns röda citationstecken på två ställen i html koden. Klistra in den kopierade textraden från adressfältet från TimeEdit på båda ställena!

 Var noga med att få med hela adresslänken från TimeEdit och att du inte råkar raderar något i html strängen . 

Steg 4: Spara sidan. 


Redigera innehållet på sidan Kontakt

Kontaktsidorna redigeras på samma sätt som sidorna ovan, men de har ingen information om kurs- och programansvarig, eller utbildningsadministration. Redigera sidan och spara. Även denna sida har en engelsk motsvarighet.  


Redigera länkar på startsidan

På startsidan i den mall som alla kurser har finns länkar till sidorna Schema, Kursplan och Litteraturlista. Du bör alltid kontrollera att dessa fungerar innan du publicerar kursrummet. Du kontrollerar enklast genom att klicka på länken och se att den leder till rätt sida i kursrummet. Var observant på att den leder till rätt kursrum. Vid kopiering av kursrum kan länkarna leda tillbaka till föregående kursrum. 

Om du upptäcker ett problem kan du enkelt ändra i länken så att den leder till rätt sida. Nedan följer två tillvägagångssätt på hur du redigerar länkarna från startsidan i kursrummet.

Alternativ 1 - ändra i HTML kod på Startsidan 

Innan du börjar ändra länkar måste du försäkra dig om att den sida dit du vill länk finns i kursrummet. Du ser alla sidor i kursrummet under Sidor > Alla sidor. 

För att ändra vart länkar på startsidan leder ska du:

  • Klicka på Redigera överst på Startsidan för att öppna redigeringsläge på sidan Välkommen. 
  • Klicka på ikonen för att öppna html-läge.

  • Hitta koden för den länk du vill ändra och skriv in rätt sida som länken ska leda till. 

 

För att uppdatera länken så att den leder till rätt sida behöver du skriva in sidans namn  (alltså den sida du vill att länken ska leda till) i koden efter /pages/. Avsluta med att spara sidan. Det namn du ska skriva in är det namn du ser i webbläsarens URL när du har sidan öppen.

OBS! var observant på att /page/ finns på två platser i koden. Du måste skriva in rätt namn på sidan på båda ställena. (Se röd markering)

 

 För att hitta sidans exakta namn kan du öppna sidan (i ett nytt fönster i webbläsaren)  och kopiera det namn som står i webbläsarens URL. Du kan kopiera allt som står efter pages/. I exemplet nedan ser vi att sidan heter kontakt. Om jag vill länka till denna sida ska jag skriva in kontakt i koden på startsidan för att länka till sidan. 


Alternativ 2 - redigera länk via Rich content editor

Innan du börjar ändra länkar måste du försäkra dig om att den sida dit du vill länk finns i kursrummet. Du ser alla sidor i kursrummet under Sidor > Alla sidor. 

För att ändra vart länkar på startsidan leder ska du:

  • Klicka på Redigera överst på Startsidan för att öppna redigeringsläge på sidan Välkommen. 
  • Markera den länk du vill ändra > klicka på Ta bort länk.

  • Klicka på länksymbolen och välj Kurslänk.

  • I menyn som kommer fram, hitta den sida du vill länka till och klicka på den.

  • För att kontrollera att länken är korrekt kan du klicka på länken och välja Länkalternativ.

  • I sidomenyn ser du vart länken leder och kan kontrollera att den leder till rätt sida. I detta exempel valde jag att länka till sidan Kontakt. Jag kan se att det stämmer i länken som leder till page/kontakt.

 

 

 

Tillbaka till alla guider för administratörer